Architects in Motion & Estúdio MRGB creëren, in opdracht van Tervia’s projectontwikkelaar, TRACKS in Turnhout
Tervias
Architects in Motion
Estúdio MRGB
Johan Geerts - architect
Beelden
‘We shape our buildings, thereafter they shape us’
Winston Churchill
Situering van het project
Architects in Motion (AIM) ontwierp in samenwerking met hun vaste partner Estúdio MRGB uit Brazilië in Turnhout TRACKS, het young urban living-project dat inspeelt op de specifieke behoeftes van de 21ste-eeuwse kopers. Ze lieten zich daarbij inspireren door kernbegrippen zoals o.a. duurzaamheid, diversiteit, deeleconomie, flexibiliteit, technologie, dienstverlening en comfort. Het project impliceert verschillende residentiële innovaties en mag daarom gerust het label ‘epochaal’ opgespeld krijgen.
Na een voorafgaande en door het stadsbestuur goedgekeurde volumestudie en densiteitsbepaling, werd samen met de Braziliaanse partner gezocht naar de voor de specifieke locatie meest geschikte architecturale taal en materialisatie.
TRACKS
De naam Tracks staat voor beweging, verbinding en leuk thuiskomen. Ideaal voor mensen met een levendig professioneel en sociaal leven. De gunstige ligging van het project met bijhorende geweldige mobi-score vormde het uitgangspunt. Een volgend inspiratiepunt vloeide voort uit het gegeven dat een bewuste keuze voor een goed gelegen woonplaats met slimme collectiviteit je leven écht op de rails zet.
Maatschappelijk relevant
De eerste twee decennia van de 21ste eeuw worden gekenmerkt door enkele nieuwe maatschappelijke fenomenen die de ‘traditionele’ manier van leven, wonen en werken en de onderlinge relatie ertussen aanzienlijk door elkaar schudden. Het toegenomen noodzakelijke klimaatbewustzijn, de demografische evolutie, het mobiliteitsprobleem en de nood aan de kwaliteitsverbetering van de fysieke en mentale gezondheid zijn enkele aandachtspunten die resulteren in een veranderend evenwicht tussen werk en vrije tijd. Vanzelfsprekend heeft dit alles een grote invloed op hoe en waar mensen willen wonen.
Architecten zoeken via nieuwe woontypologieën antwoorden op deze vragen en proberen zo te voldoen aan de typische woonbehoeften van millennials: vaak jonge tweeverdieners en forensen, kritische huurders en/of eigenaren die een flexibele levensstijl in de stad nastreven en geloven in innoverende concepten zoals XaaS (everything as a service).
Nieuwe stedelijke impuls
Op de hoek van de Spoorwegstraat en de Molenstraat, in de Turnhoutse stationswijk, vormen een aantal woningen met variërende kroonlijsthoogtes o.a. een winkelpand in een typisch Vlaamse centrumstraat. Ondanks de op wandelafstand nabijliggende winkels, culturele instellingen en openbare diensten, heeft de wijk nood aan nieuwe impulsen. Het bouwterrein ligt in een projectgebied en een zone dat net buiten een door de stad als winkelgroeigebied is gedefinieerd. Aan de overzijde van de spoorweg wordt SLIM Turnhout ontwikkeld, een gemengd project met woningen, winkels en KMO’s.
Complexiteit als opportuniteit
De opdrachtgever Tervia’s is een ontwikkelaar met een uitgesproken blik op toekomstgerichte concepten en projecten waarbij circulair bouwen en andere hedendaagse bouwtendensen deel uitmaken van hun visie. Zij verwierven het terrein dat door z’n compacte vorm (930 m2) en beperkte bouwdiepte (15 m) voor AIM een uitdagende ontwerpopdracht betekende.
Het nieuwe ontwerp buigt deze beperkingen om tot kwaliteiten. In de hoekzone van het terrein wordt een baken gecreëerd met een gelijkvloers en vijf verdiepingen. De overgang naar de naburige panden gebeurt trapsgewijs. Het gelijkvloers werd ontworpen als een beleefbare plint en wordt uitgevoerd in groene geglazuurde keramische stenen. Het plan van dit niveau is exemplarisch voor de ontwerpfilosofie van AIM en zeker voor dit project in het bijzonder: een mix van privatieve en gemeenschappelijke ruimtes, een intelligent gebruik van de beperkte ruimte en originele ideeën die inspelen op de nieuwe noden. Complexiteit als opportuniteit.
Collectief versus privé
In de Spoorwegstraat bevinden zich twee dienstenruimtes voor extern gebruik en een grote gemeenschappelijke fietsenberging voor 80 fietsen met werkbank annex wasplaats. De fietsenberging is rechtstreeks bereikbaar via de straat maar geeft ook toegang tot de gemeenschappelijke binnenruimte/terras/tuin. In de hoek van het bouwperceel, tegen de bestaande bebouwing, kan men via een trap de ondergrondse parking (17 parkeerplaatsen en 33 private bergingen) bereiken. Er is ook een mogelijkheid om via Cambio aan autodelen te doen.
Aansluitend aan de bestaande bebouwing in de Molenstraat is de inrit naar de parkeergarage voorzien met daarnaast het enige appartement gelegen op het gelijkvloers. Tussen het appartement en de dienstenruimtes ligt het gemeenschappelijke hart van het project: een collectieve ruimte als transparant volume, een overgangszone tussen de privévertrekken van de appartementen en het maatschappelijke leven daarbuiten. In het ontwerp werd dit idee letterlijk gematerialiseerd: je kijkt van op straat door deze beglaasde ruimte naar het terras en de tuin. Het ontwerp van de plint trekt de straat tot binnen het gebouw en vice versa: de gemeenschappelijke muur met het achterliggend pand wordt gebruikt als groenwand. Een voorbeeld van hoe gedetailleerd de architecten niet enkel in materiaalgebruik maar ook in ideevorming te werk zijn gegaan. Het exponent daarvan is het voorzien van een logeerkamer op het gelijkvloers. Deze kan gebruikt worden door de bewoners als er iemand op bezoek komt en wil blijven overnachten. Vaak laten de bewust klein ontworpen woonentiteiten geen extra logeerplaats toe en brengt deze kamer soelaas. Misschien is bij leegstand verhuring via Airbnb ook een optie om extra inkomsten te genereren.
Interieur versus exterieur
Op de verdiepingen zijn de appartementen (1 tot 3 slaapkamers) gesitueerd. De appartementen zijn per niveau toegankelijk via een gaanderij aan de binnenzijde van het project die op zijn beurt bereikbaar is via twee trappen en een lift. De uitgekiende horizontale en verticale circulatie zorgt ervoor dat de in totaal 32 appartementen bediend kunnen worden met slechts één lift. Dat levert een aanzienlijke besparing op. Alle appartementen hebben een inpandig terras.
In de Molenstraat wordt op de derde verdieping een aanzet gegeven tot het afbouwen van het volume. Het laatste appartement heeft een ruime ‘buitenkamer’ met groen. Het inspringende volume dat op de hogere verdiepingen ook appartementen bevat wordt ook in dezelfde groene geglazuurde keramische tegels uitgevoerd. Het is een verwijzing naar het gelijkvloers en het geeft het volume een speels accent om massaliteit te voorkomen. In diezelfde geest krijgen sommige inpandige terrassen een kleuraccent mee dat contrasteert met het hagelwitte gevelpleisterwerk.
Op verdieping vier en zes zijn grote gemeenschappelijke dakterrassen voorzien. Een zoveelste leuke vondst om het volume stelselmatig naar de naastliggende percelen af te bouwen. Op het hoogste is zelfs sanitair voorzien en een ruime berging voor terrasmeubilair. Het terras is omzoomd door groen en biedt een 360°-zicht op de omgeving.
Technologie, dynamiek en materialisatie
Op de daken zijn zonnepanelen geplaatst; het gebouw voldoet immers aan de BEN-eisen. Daarnaast is het uitgerust met het nieuwe slimme energieconcept Litobox dat op 3 m2 alle energievoorzieningen samenbrengt en 6 appartementen per box koppelt. In de inkomhal voorziet men een Bringme-unit waar pakketjes afgehaald of geleverd kunnen worden gecombineerd met videobeveiliging, deurbellen en brievenbussen. Ook dit past perfect in de urban living gedachte.
Met dit project mikken de opdrachtgever en de architecten op een jong en dynamisch publiek dat flexibiliteit in werk, vrije tijd en wonen nastreeft. De woonentiteiten zijn bewust klein ontworpen, verschillende activiteiten (zoals wassen) kunnen zich in de gemeenschappelijke ruimten afspelen. Millennials studeren, werken en ontspannen zich graag daar waar leeftijdgenoten samenkomen. Dit kan perfect in dit vooruitstrevend project. De architecten ontwierpen een duidelijk leesbaar en dynamisch ontwerp en toverden met ruimte op het kleine terrein. Door de uitgekiende mix van gedefinieerde en ongedefinieerde ruimte kan de totale bebouwde oppervlakte beperkt gehouden worden. Daarnaast is er bijzonder veel aandacht besteed aan het veruiterlijken van deze dynamiek door zowel met materiaal en volume inventief om te springen. De gemeenschappelijke ruimte op het gelijkvloers zorgt voor een verrassend doorkijkperspectief, het groene keramische volume zorgt voor een volumiek ritme dat ook in de Molenstraat door de traphal duidelijk voelbaar is.
‘We shape our buildings, thereafter they shape us’
Deze quote van Winston Churchill is misschien de beste reden waarom project TRACKS in Turnhout gerust een trendsetter genoemd mag worden, een labo waar architectuur herdacht werd in de context van een veranderende maatschappij. Het inspireert de bewoners nadat de levenswijze van de potentiële bewoners de architecten had geïnspireerd tot het ontwerpen van dit gebouw.
Lees ook:
Onze website gebruikt cookies om uw ervaring te verbeteren en onze dienstverlening te optimaliseren. Lees ook de Privacy & Policy